سُل
آنسامبل موسیقی
آنسامبل موسیقی سل - بهمن مه آبادی
   
 
غریزه موسیقی - موسیقی سل موسیقی و توانایی‌های شناختی - موسیقی سل شگفتي‌هاي ویلن - بهمن مه آبادی حاجی‌بَی و اپرای کور‌اغلو - بهمن مه آبادی ساز، سبك و فرم‌هاي موسيقي در ايتالياي كهن - بهمن مه آبادی مقاله پیِترو راوِللی - بهمن مه آبادی مقاله امین‌اله حسین - بهمن مه آبادی مقاله موسیقی آذربایجان به روایت استاد علی سلیمی - بهمن مه آبادی مقاله  جوزپه تارتینی - بهمن مه آبادی مقاله  آرکانجلو کورلی - بهمن مه آبادی مقاله  رُدُلف کروتزر - بهمن مه آبادی مقاله  سويت - بهمن مه آبادی مقاله نيكلو پاگانيني - بهمن مه آبادی مقاله آنچه بايد از دنياي موسيقي كلاسيك شنيده باشيد - بهمن مه آبادی مقاله آنتونيو ويوالدي - بهمن مه آبادی مقاله چگونه تمرين كنيم؟ - بهمن مه آبادی مقاله مارك‌هاي ويلن - بهمن مه آبادی مقاله ركوئيم موزار در ر مينور - بهمن مه آبادی مقاله اكسپرسيونيسم در موسيقي , آرنولد شوئنبرگ - بهمن مه آبادی مقاله آلبان برگ و اپراي وتسك - بهمن مه آبادی مقاله آنتون وبرن - بهمن مه آبادی مقاله شوستاكويچ و مدرنيته (كوارتت شماره 13) - بهمن مه آبادی
 

رديف

عنوان و چكيده مقاله

23

غریزه موسیقی

به‌راستی چرا موسیقی اینقدر در زندگی ما و تمام موجوداتی که امروزه و پیش از این می‌زیسته‌اند قابل رؤیت است؟ چرا حس می‌کنیم موسیقی ما را به سوی خود می‌کشاند و الزاماً باید به فعالیت‌های مربوط به موسیقی بپردازیم؟ یا حداقل اگر مشارکتی در نواختن موسیقی نداریم، به آن گوش بسپاریم؟ در این مقاله، که فصلی از کتاب «نوروساینس و موسیقی» است، به بحث دربارة این موضوع خواهیم پرداخت که موسیقی (موزیکال بودن) برای زندگی نیاکان ما که هنوز توانایی استفاده از نظام زبان را نداشتند، ضروری بوده است. موزیکالیته به معنای برقراری ارتباط از طریق تغییراتی در زیر و بمی، ریتم، داینامیک‌ها و رنگ است؛ که از طریق ترکیب صدای انسان، حرکات بدن (برای مثال رقص) و مواردی که مختص هر فرهنگی است اتفاق میفتد.

22

موسیقی و توانایی‌های شناختی

در این مقاله شواهد موجود در راستای ارتباطات میان «موسیقی» و «توانایی‌های شناختی » مرور خواهد شد. اصطلاح «توانایی‌های شناختی» برای ارجاع به تمامی جنبه‌های شناخت (برای مثال حافظه، زبان و توانایی‌های بینایی‌فضایی) همچنین هوش عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصطلاح «موسیقی» نیز مواردی همچون «استعداد موسیقی»، «گوش دادن به موسیقی» و «دروس مربوط به موسیقی» را در بر می‌گیرد. این مقاله بر چهار بخش اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: بخش اول: استعداد موسیقی و توانایی‌های شناختی، بخش دوم: توانایی‌های شناختی پس از گوش دادن به موسیقی (موتزارت)، بخش سوم: موسیقی پس‌زمینه و توانایی‌های شناختی (یعنی توانایی‌های شناختی در حین شنیدن موسیقی)، بخش چهارم: آموختن موسیقی و توانایی‌های شناختی (یعنی توانایی‌های شناختی به عنوان کارکرد یادگیری موسیقی).

21

شگفتي‌هاي ویلن

نگاهي به تاریخ ویلن، تحولات اين ساز در طول سده‌های متمادي و ساختمان آن، از نخستين مطالب این مقاله است. مكانيسم سازهاي زهي، نوازندگي ویلن، سيم‌ها و تحولاتي كه اشپور در نحوة گرفتن آن به وجود آورد، به همراه نكاتي چند در مورد انگشت‌گذاري دست چپ و راست، به ترتيب از مباحث بعدي اين گفتارند. آرشه و اصطلاحات مطرح و معمول در جهان، بخش سوم اين مقاله را تشكيل مي‌دهد. در اين تأمل، عكس‌ها، نت‌ها و مثال‌هاي گوناگون ما را در ارا‌‌‌ئه هر چه بهتر مطالب یاری داده‌اند.

20

ارکستر سنفونیک تهران در پس خاکستر زمان

19

حاجی‌بَی و اپرای کور‌اغلو

مبحث اپرای کوراغلو اثر "ئوزیر حاجی‌بَی‌اُف"، ضمن ارائه تاریخ اپرا در آذربایجان به بررسی اجمالی زندگی مصنف می‌پردازد؛ در این گفتار کوراغلو و داستان حماسی او به طور مختصر گنجانیده شده و تفاوت‌هایش با لیبرتوی اپرا ذکر می‌شود. آریاها و موسیقی اپرا، نقش "ئوزیر بَی" در تاریخ تحولات موسیقی، به همراه بخش‌هایی کوتاه از پارتیتور، مطالب بعدی این مقاله است. چشم‌انداز جهانی آثار موسیقیِ آذربایجانی، و آراء و نظریات بزرگان هنرِ موسیقیِ آکادمیک درباره جایگاه این اثر از دیگر موضوعات این گفتار می‌باشد.

18

ساز، سبك و فرم‌هاي موسيقي در ايتالياي كهن

ساز، سبك و فرم‌هاي موسيقي در ايتالياي كهن، بررسي علمي و استدلالي سه روند مهم در شكل‌گيري موسيقي جهاني است، در اين گفتار ضمن پرداختن به تاريخ موسيقي ايتالياي قرن هفدهم، هجدهم و رِفرم‌ در سازها، قالب‌ها و ديدگاه‌هاي مطرح شده، نشان داده مي‌شود كه چه عواملي در ايستايي موسيقيِ علميِ جهان نقش داشته و جريان‌هاي پويا، چگونه به آن راه يافته‌اند.

17

پيترو راوللي

پيترو راوللي، يكي از اهالي برگامو در ايتاليا صاحب اثر مشهور دوازده كاپريس براي ویلن است، وي در زمرة آهنگسازان و تكنيك‌نويساني است كه جز تصنيف آثار، درباره خود ویلن و آرشه نيز دست به قلم برده است. در ادامه ضمن نگاه مختصر به تحصیلات و فعالیتهای پروفسور ادموند سینگر، نقش او در رابطه با راوللی نیز طرح می شود.

16

امین‌اله حسین

این گفتار نگاهی کوتاه و گذرا به زندگی و آثار امین‌‌اله حسین، موسیقی‌دان و آهنگساز نام‌دار ایرانی است، دیدگاه‌های حسین و اسامی تعدادی از آثار او به‌همراه توضیح بعضی ظرایف و نکات مرتبط، از بخش‌های دیگر این مقاله به‌شمار می‌روند.

15

موسیقی آذربایجان به روایت استاد علی سلیمی

این گفتار مروری است بر زندگی و دیدگاه‌های استاد علی سلیمی، آهنگساز و نوازنده چیره‌دست خطه آذربایجان به روایت خودش، در اینجا استاد سلیمی درباره بافت و ساخت فنی موسیقی آذربایجان و مسائل مختلف آن مطالبی را بیان می‌کند.

14

جوزپه تارتینی

این گفتار به زندگی و آثار جوزپه تارتینی از آهنگسازهای سرشناس ایتالیایی، سونات شیطان و داستان جالب آن، تاریخ موسیقی و ویلنِ کلاسیک هم چنین سیر پیشرفت و تکامل مادی و معنوی آن می‌پردازد.

13

آرکانجلو کورلی

در این گفتار گوشه‌هایی از زند‌گی آرکانجلو کورلی، تاثیر تفکر و آثارش بر موسیقی قرن هفدهم از نقطه نظر تصنيف، تكنيك و نوازند‌گی ویلن بررسی و تحلیل شده است. تاريخِ سونات، فرم‌های رایج در موسيقی قرن هفدهم و شخصيت‌های موثر در زندگی كورلی از دیگر رویکردهای این یادداشت است.

12

رُدُلف کروتزر

نگاهی به زندگی و آثار رُدُلف کروتزر، شرایط سخت دوران انقلاب کبیر فرانسه، تلاش‌های کروتزر در جهت کمال‌یابیِ موسیقی، تصانیفش و ارتباط او با سونات کروتزر از بتهوون به همراه 42 اتود و کاپریس مشهورش برای ویلن از بخش‌های گوناگون این گفتارند

11

سويت

در اين مقاله ضمن بيان اجمالي تاريخ سويت، موومان‌هاي ضروري آن مورد بحث و بررسي قرار گرفته و شأن منطقي واژه‌هايي چون پارتينا، اورتور و سنفونيا در آثار باخ، با ذكر دلايل مستند، تبيين شده است.

10

نيكلو پاگانيني

در اين مقاله ضمن پرداختن به آثار و اتفاقات زندگي نيكلو پاگانيني، روايات مختلف افراد هم‌دوره‌اش نيز مورد توجه قرار می‌گيرد. رديف آثار پاگانيني به ترتيبِ اُپوس از ديگر بخش‌هاي اين گفتار است.

9

آنچه بايد از دنياي موسيقي كلاسيك شنيده باشيد

در اين فهرست قطعاتي براي شنيدن پيشنهاد مي‌شود كه امكان آشنايي با دنياي موسيقيِ كلاسيك را فراهم مي‌سازد.

8

آنتونيو ويوالدي

در اين مقاله زندگي، آثار و تأثيرات آنتونيو ويوالدي در موسيقي جهاني مورد بررسي قرار مي‌گيرد، و از كنسرواتوار اوس پداله، مكتب وِنيز، جايگاه كنسرتو در آثار ويوالدي، چگونگي دستيابي دوباره به شاهكارهاي فراموش نشدني ويوالدي و مقام فعلي اين نابغه ونيزي مورد توجه قرار مي‌گيرد.

* تهيه كنسرتوهاي چهار فصل ويوالدي و گوش دادن به آن اكيداً توصيه مي‌شود.

سوليست ويلن: آن سوفي مووتر - رهبر: هربرت فون كارايان - اركستر: فيلارمونيك برلين

7

چگونه تمرين كنيم؟

در اين گفتار توصيه‌هايي براي تمرين هر چه بهتر براي نوازند‌گان، ارائه مي‌شود و در ارتباط با مترونم، تمپو، سونوريته، گام‌هاي موسيقي و غيره اشاراتي موجود است؛ مطالعه اين مقاله براي اكثر هنرجويان و نوازند‌گان، بسيار مفيد خواهد بود.

6

مارك‌هاي ويلن

در اين مقاله مارك‌هاي مشهور ويلن در جهان مورد بررسي قرار گرفته و از نوابغي چون آندره‌آ آماتي، آنتونيو استراديواري، گاسپارو داسالو، جيرولامو، آندره گوارنري و ديگر سازند‌گان خبره دنيا، نام برده مي‌شود.

5

ركوئيم موزار در ر مينور

ركوئيم موزار از آثار مطرح موسيقي مذهبي در جهان است؛ در اين مقاله ضمن پرداختن به عوامل و علل تصنيف آن از سوي موزار، موومان‌هاي چهارده‌گانه ركوئيم مورد بررسي قرار مي‌گيرد؛ همچنين قسمت سوم به نام "روز خشم" به شكل ميزان به ميزان از لحاظ تكست و موسيقي آناليز و نقش سوسمائر و ديگر افراد نزديك به موزار نيز در اين ارتباط، به طور مشخص گنجانيده شده است.

4

اكسپرسيونيسم در موسيقي

مكتب وين با سه موسيقيدان خود، آرنولد شوئنبرگ، آلبان برگ و آنتون وبرن، در تاريخ موسيقي معاصر، داراي نقش بسيار ژرفي است كه ريشه در تحولات تاريخي موسيقي اين قرن دارد؛ اعضاي مكتب وبرن، يكي پس از ديگري در دگرگون‌سازي موسيقي و تشكل دادن به آن، طبق نيازهاي سده بيستم فعاليت كردند و به موفقيت‌هاي بسيار عظيمي دست يافتند؛ شوئنبرگ پيشروترين چهره اين گروه، و استاد دو موسيقيدان ياد شده، با ابداع شيوه دوازده تني، سرياليسم را به مثابه يك ايده نو در موسيقي معرفي نمود و با اصول دوده كافونيسم، مرزهاي جديدي را براي موسيقي علمي قرن بيستم باز گشود؛ شوئنبرگ از ديدگاه‌هاي گوناگون، انسان سرنوشت‌سازي است، او همچون انيشتين، پيكاسو و ديگر پيشروان انقلابي دنياي انديشه، از تاريخ‌سازان نوگراي قرن بيستم به‌شمار مي‌رود؛ شوئنبرگ با تغيير شرايط حاكم بر موسيقي جهان، به عمر گام‌هاي موسيقي و توناليته پايان داد و با كشف روش‌هاي بسيار غريب، موسيقي را به زندگي نوين وارد ساخت؛ اكسپرسيونيسم و حلقه وين در پاره‌اي از موارد، مكمل يكديگر قلمداد مي‌شوند و در اصل موسيقي اكسپرسيونيستي، بيشترين موسيقي قرن ما را پر كرده است؛ سيراب شدن موسيقي از ايده‌هاي نقاشي و تأثير كاندينسكي از ديگر مسائل قابل ذكر در اين بخش مي‌باشد.

3

آلبان برگ و اپراي وتسك

اپراي وتسك اثر آلبان برگ، از شاهكارهاي موسيقي اكسپرسيونيستي قرن ما است؛ در اين گفتار ضمن اشاره‌اي به زندگي و آثار برگ، به اپراي مشهور او "وتسك" مي‌پردازيم؛ بررسي اندشه‌هاي آتونال خالق اثر و نگاهي به داستان اپرا، از ديگر مطالب اين نوشتار است؛ خصوصيات برگ، زندگي و بيماري‌اش، تنهايي و مرگ غمبار او، همچنين داوري جوامع علمي موسيقي در مورد طبقه‌بندي آثارش، از ديگر نكات مندرج در اين مقاله مي‌باشد.

2

آنتون وبرن

سومين عنصر متفكر مكتب وين، آنتون وبرن نام دارد؛ او انساني جستجوگر و نوگراست كه مدام در پي تغيير است تا روح تشنه خود را سيراب سازد؛ زندگي و مرگ او، طريقه تفكر برنامه‌اي و شيفتگي معنوي‌اش، از مقولات قابل تعمق در مقاله حاضر مي‌باشد؛ ايجاز و گزيدهگويي، آتوناليسم و سرياليسم ويژه وبرن، از ديگر بحث‌هاي اين گفتار است؛ غناي شاعرانه و بيان اكسپرسيونيستي و انعكاس كوشش‌هاي او، در دستيابي به كُنه هر تن، با توجه به امكانات مستقر در آن، كه از فاكت‌هاي موسيقي وبرن محسوب مي‌شود، با مروري به طرح اركستر مجلسي، تمبر صدا و شخصيت‌هاي تكه تكه و مجزاي ملودي‌هايش و ارتباط آن با ديناميسم، از موضوعات ديگر اين مقاله به شمار مي‌رود.

1

شوستاكويچ و مدرنيته (كوارتت شماره 13)

در اين مقاله كه تحت عنوان مدرنيسم و شوستاكويچ از نظر خوانند‌گان مي‌گذرد، كوارتت شماره سيزده او مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و نقش شوئنبرگ در شكل‌گيري تكنيك سريل و تأثير او در ساخت آثار مدرن متعلق به موسيقي تونال و آتونال نشان داده شده است؛ همچنين جايگاه سبك متأخر در آثار آهنگسازان، به همراه تعاريفي مختصر از آن براي روشني بيشتر مطلب، ذكر گرديده و ارتباط بين كوارتت‌هاي زهي و سنفوني‌هاي شوستاكويچ، مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليه حقوق معنوي و مادي اين سايت متعلق به شخص بهمن مه آبادي است و هرگونه سوء استفاده از آن پيگرد قانوني دارد؛ استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع آزاد است. (۱۳۹۶)